I’m not there

Recension av Todd Haynes film I’m not there på digfi.com 20/2 2008.

There he lies. God rest his soul, and his rudeness. A devouring public can now share the remains of his sickness, and his phone numbers. There he lay: poet, prophet, outlaw, fake, star of electricity.

De inledande raderna i Todd Haynes monumentala Dylan-filmatisering I’m not there (vars svenska biopremiär förra veckan utlöst en våg av hyllningar från olika håll) sätter fingret på precis det som är så fascinerande med Bob Dylan. Dylan är inte en popmusiker bland andra, han är på en och samma gång den rotlöse protagonisten i Kerouacs On the Road, den samhällskritiske folksångaren, den religiöse predikanten. Fadern, sonen och den helige anden i samma figur.

Hur förhåller man sig som författare eller regissör till en sådan karaktär? Hur gestaltar man någon vars mytbildning blivit verkligare än den historiska personen? Det vanligaste sättet att tackla problemet tycks vara att helt enkelt anamma rockbiografins reaktiva form och klamra sig fast vid den gängse kultbilden. Ett purfärskt exempel har vi i Anton Corbinjs Control, vars hårt stiliserade fotografi och suggestiva konsertscener från Joy Divisions turnéer inte förmår dölja det faktum att filmen i grund och botten bara traderar myten kring popsångaren Ian Curtis.

Visst finns här en beröringspunkt med Todd Haynes film. Vid en första anblick tycks I’m not there inte tillföra särskilt mycket utöver den bild av Bob Dylan som präntats in genom diverse biografier och dokumentärer. Filmen uppehåller sig plikttroget vid de dylanska milstolparna: tittaren kastas in i den klassiska spelningen på Newportfestivalen 1964, den förvirrade presskonferensen i London 1966 och den påföljande ”Judas”-konserten i Manchester. Den omsusade motorcykelolyckan utanför hemmet i Woodstock finns naturligtvis också med. På ett ytligt plan återberättar Todd Haynes allt det vi redan vet – eller tror oss veta – om Dylan.

Men på samma gång är I’m not there en högst medveten lek med de vedertagna ”sanningarna” om Dylan. Todd Haynes styckar upp honom i sex olika figurer. Han skildrar den nihilistiske rockstjärnan Jude Quinn (briljant spelad av Cate Blanchett), den svarte luffarpojken Woody Guthrie, gamlingen Billy the Kid, Greenwhich Village-sångaren Jack Rollins, den osympatiske skådespelaren Robbie Clark och rebellen Arthur Rimbaud. Genom att veckla ut Bob Dylan via dessa protagonister – som tycks föra mer eller mindre parallella existenser – dekonstruerar Haynes inte bara föreställningen om det ensamma geniet som står utanför och över alla sociala sammanhang, utan utmanar också invanda föreställningar om kön och etnicitet.

I’m not there är därför inte bara politisk på en innehållsmässig nivå, utan även till sin form. För att vara en Hollywood-produktion är den ovanligt progressiv, och bryter mot en rad dramaturgiska konventioner om hur människor och historiska händelser bör representeras på bioduken. Autenticiteten hänger på en skör tråd, och filmen balanserar hela tiden mellan verklighet och saga, dokument och fantasi. Den ovan nämnda Judas-konserten urartar i ett fiktivt upplopp, Dylans flickvänner Sara Lownds och Suze Rotolo smälter ihop till en gemensam karaktär (som dessutom påstås vara en fransk student), Allen Ginsberg dyker upp från ingenstans i något slags golfbil.

I en recension i Dagens Nyheter funderar Karolina Ramqvist över filmens sanningshalt. Har Dylan verkligen sagt att kvinnor inte kan skriva poesi? Var det verkligen så fint i villan han delade med Sara? ”Det finns så klart frågetecken som skulle kunna rätas ut”, skriver Ramqvist. Men I’m not there är ingen vetenskaplig encyklopedi över den gigantiska Dylan-mytologi som fascinerar och förvirrar oss. Tvärtom ställer den nya frågor, glider mellan verklighet och fiktion, driver med filmbiografiernas form och gör oss ännu mer förvirrade.



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s